Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko chystá riskantní experiment na dětech

Hloupí s chytrými, zdraví s postiženými. Od roku 2016 se musí ve škole vzdělávat všichni společně, ale nikdo na to není připraven. Je to nebezpečný hazard s dětmi, rodiči a vzdělaností celého národa.

     Od září 2016 má nastat revoluce v našem školství. Do jedné třídy spolu mají chodit všechny děti, od mentálně postižených až po ty nejnadanější, od těch zcela zdravých až po ty skutečně tělesně postižené. Prostě všichni. Ministryně školství očekává, že díky tomuto opatření učitelé z každého dítěte "vybrousí diamant". Aktivisté jsou nadšeni. Rodiče jsou znepokojeni. Odborníci rozděleni. Pedagogové a školy zcela nepřipraveni. To nemůže dopadnout dobře.

     Ministerstvo školství v souladu se schválenou novelu školského zákona plánuje vzdělávat všechny žáky společně, dalo by se říci v jednom pytli. Současná ministryně školství tomu na webu MŠMT říká "Společné vzdělávání" a označuje to za svou prioritu číslo jedna. Odborníci k popsáni téhož používají zaklínadlo "inkluze", což znamená, že se má co nejvíce dětí učit společně. Zdraví, tělesně postižení, nadaní i mentálně postižení. O tělesně postižené děti ale tolik nejde. Většina jich chodí do běžných tříd už dnes, protože v běžné škole nemohou být pouze výjimečné případy. Třeba děti úplně nepohyblivé, nebo takové, které vyžadují vzhledem ke svému postižení zcela specifickou pomoc. Jde o to, že podle nové vyhlášky lze děti s těžkou poruchou pozornosti či děti s lehkým mentálním postižením vzdělávat v běžných školách. Do praktické (dříve zvláštní) či speciální školy nebude možné poslat dítě s IQ nad 70 bodů a ředitelé budou mít povinnost přijmout do školy děti s mentálním postižením, pokud o to jejich rodiče projeví zájem. A naopak tyto děti budou moci zůstat na speciálních a praktických školách pouze v případě, že o to výslovně písemně požádají jejich rodiče.

     Základní praktické a speciální školy jsou dlouhodobě dobře fungujícím prvkem našeho vzdělávacího systému. Jsou nadstandardně vybavené, mají třídy nanejvýš o deseti dětech, mají kvalifikované učitele, kteří jsou schopni pracovat s dětmi, kterým jejich schopnosti nedovolují dosahovat stejných výsledků jakých dosahují jejich vrstevníci v běžné základní škole. O malý počet dětí se starají dva dospělí, učební program je upravený tak, aby děti mohly zvládnout to, co jim jejich intelekt nebo postižení dovolí. Namísto stresu a trápení se v běžné škole mohou i tyto děti zažít úspěch, prožít šťastné dětství a ve společnosti pak úspěšně fungovat. V novém systému však tyto školy nemohou přijímat žáky s lehkým mentálním postižením (LMP), tedy s IQ 70-80. Bohužel u těchto žáků není předpoklad, že by úspěšně zvládali běžnou základní školu. Dalším v současné běžné škole těžce řešitelným problémem jsou děti s poruchami pozornosti (nyní ADHD, dříve děti hodně zlobivé). Každý učitel může potvrdit, že to je opravdové trápení pro všechny zúčastněné. Nejvíce trpí konkrétní třída, žáci i vyučující. Nový systém chce přesunout méně schopné děti ze škol, které jsou na jejich vzdělávání dobře připraveny, do nepřipravených škol „normálních“, kde chybí speciální pedagogové, asistenti pedagogů, speciální pomůcky a především na novou situaci dobře připravení učitelé.

     Totální integrace je hezká myšlenka, ale fungovat může jen při dělení tříd do malých skupin. Spojení všech dětí dává smysl pouze u některých předmětů a také při mimoškolní činnosti a volnočasových aktivitách. Totální integrace po česku není dobře připravená. Ředitelé základních škol nevědí, co mají nebo budou muset udělat. Ministerstvo jim neřeklo nic, nebo velmi málo. Není jasné jak bude celý experiment financován. Ale i kdyby byly finance, tak nemáme dostatek odborníků. Například naše místní škola již druhý rok hledá speciálního pedagoga. Na trhu práce není dostatek kvalitních lidí, kteří by chtěli v tomto oboru pracovat. V novém modelu by speciálních pedagogů každá škola potřebovala několik, ideálně by měli působit v každé třídě. Nejsou učitelé, nejsou asistenti pedagogů. Pro spuštění totální integrace je nezbytně nutná příprava stávajících učitelů. Ti se zcela oprávněně obávají příchodu mentálně postižených dětí, protože na práci s nimi nejsou vůbec připraveni. Pokud by někdo chtěl projekt totálně pojatého společného vzdělávání spustit se vší zodpovědností, musela by tomu předcházet mnohaletá příprava. Příprava zřizovatelů, pedagogů, veřejnosti. To se však nestalo. Zavést povinnou totální integraci za této situace je hazardem s dětmi, jejich rodiči a vzdělaností celého národa.

     Přáním všech, kteří tento riskantní experiment spustili je, aby Společná škola využila jedinečnost každé osobnosti. Aby naše školství bylo jako ve Finsku nebo v Dánsku. Ale je známo, že když dva dělají totéž, nemusí to být totéž. Ve skutečnosti může dojít k tomu, že nepřipravená a nevalně placená paní učitelka v základní škole si s novou situací nebude vědět rady a po nějaké době zcela oprávněně podá výpověď, nebo pouze rezignuje. Naházet děti s velmi propastnými rozdíly do jednoho vzdělávacího pytle nemusí přinést kýžené jedinečné osobnosti, ale výsledkem také můžou být absolventi ještě méně vzdělaní než je tomu dnes. Na společnou školu mohou rodiče zareagovat přesouváním nadanějších dětí do soukromých škol. Výsledkem pak bude posun státních škol k nižšímu průměru. Dojde ke snížení dostupnosti kvalitního vzdělání pro všechny, kteří si soukromé školy dovolit nemohou. Děti s nízkým IQ v normálních třídách nezažijí úspěch a budou více frustrované a méně vzdělané. Děti s nadprůměrným IQ, které z běžné školy neodejdou, nebudou schopny svůj talent rozvinout. To je scénář vývoje v některých zemích, kde je úroveň společné veřejné základní školy velmi nízká a kvalitní vzdělání se přesunulo do škol soukromých.

     Naše společnost čelí globálním výzvám jako jsou změna klimatu nebo čtvrtá průmyslová revoluce, projevující se digitalizací a automatizací všeho. Náš sociální systém není dlouhodobě udržitelný, máme přebujelou administrativu, vysokou složitost celého společenského systému a elity ztrácejí svoji legitimitu. To vše vyžaduje nějakou reakci. Adekvátní odpověď spočívá ve vzdělání a vzdělanosti obecně, v technologicky vyspělé výrobě a ve zjednodušování často zbytečně složitého administrativního systému, který nás obklopuje. Česko si opravdu nemůže dovolit nepřipravený experiment, který by vedl k výraznému zhoršení dostupnosti kvalitního vzdělání. Zavedení společného vzdělávání na základních školách v současné podobě je nebezpečný experiment, který je nutné zastavit.

Autor: Věslav Michalik | pondělí 28.12.2015 8:03 | karma článku: 41,39 | přečteno: 5914x
  • Další články autora

Věslav Michalik

Otevřete školy

Otevíráme obchody, divadla, kina, ale školy jen tak naoko. Podle schválených pravidel to je spíše hlídání dětí z prvního stupně. Je to chyba. Pět argumentů proč školy otevřít.

3.5.2020 v 11:19 | Karma: 20,57 | Přečteno: 684x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Věslav Michalik

Virus strachu

Pokud se člověk cítí ohrožen, pokud jde o jeho přežití, pokud má strach, pak je velmi snadno manipulovatelný. Dá se snadno přesvědčit, že se musí pro své přežití něčeho vzdát.

2.5.2020 v 7:34 | Karma: 19,43 | Přečteno: 549x | Diskuse| Společnost

Věslav Michalik

Deficit 300 miliard. Není to málo?

Vláda oznámila, že plánuje deficit 300 miliard Čtyřicet miliard byl původní schodek, 140 miliard je výpadek příjmů. Zbylých 120 miliard by tak mohlo jít na stimulační opatření pro podporu ekonomiky.

25.4.2020 v 19:22 | Karma: 14,47 | Přečteno: 676x | Diskuse| Ekonomika

Věslav Michalik

Covid19. Svět na křižovatce? A nebo příležitost?

Zákaz vycházení nebo karanténu mají země, které vytvářejí polovinu světového HDP a žije v nich třetina světové populace. Podle International Labour Organization je ztrátou zaměstnání ohroženo 1,25 miliardy lidí.

19.4.2020 v 11:58 | Karma: 9,47 | Přečteno: 257x | Diskuse| Ekonomika

Věslav Michalik

Bublina jménem Covid 19

S tou nemocí je to nějaké zapeklité. Před deseti dny jsem na své FB stránce zveřejnil níže uvedený text. Zdá se mi, že je pořád o čem přemýšlet. Do jaké míry je celá situace kolem Covid 19 bublinou?

16.4.2020 v 7:40 | Karma: 23,76 | Přečteno: 893x | Diskuse| Politika

Věslav Michalik

Rozdáváme, na budoucnost kašleme!

Vládou schválený rozpočet na příští rok je na světě. Po čtyřech letech růstu HDP jsme se dočkali dalšího rozpočtu bez velkých a strategických investic, bez reforem.

22.9.2016 v 20:34 | Karma: 26,54 | Přečteno: 896x | Diskuse| Ekonomika

Věslav Michalik

Jak vytvořit problém za stovky miliónů, který se bude řešit léta!

Středočeský kraj si s bývalým vojenským prostorem neví rady. Pronajmout za babku. Prodat suroviny za korunu. Zaplatit odškodné stovky milionů?

10.6.2016 v 9:26 | Karma: 15,63 | Přečteno: 550x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Věslav Michalik

Jak se dělí prachy. Tomu dali, tomu taky, tomu málo, tomu víc, a na většinu nezbylo nic.

Tu říkanku jistě znáte ze svého dětství. Tentokrát to není o myšičce co vařila kašičku, ale o rozdělování veřejných peněz ve Středních Čechách. O každoročním stranickém porcování několikasetmilionového středočeského "medvěda".

13.11.2015 v 16:23 | Karma: 25,00 | Přečteno: 1126x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Věslav Michalik

K čemu nám je pamětní deska?

Předposlední květnová sobota roku 2015. Nad Dolními Břežany přesně v 8:45 burácejí motory dvou bojových letounů JAS-39 Gripen. Budíček pro všechny kdo ještě spali. Leckdo možná zanadával, co ti vojáci blbnou.

26.5.2015 v 8:06 | Karma: 20,13 | Přečteno: 690x | Diskuse| Společnost

Věslav Michalik

Rathův desátek. Osobní profit nebo systém financování strany?

Na první pohled to vypadá jasně. Organizovaná korupce, předražování a manipulování veřejných zakázek, praní špinavých peněz. To je jen část nepravomocných rozhodnutí soudů týkajících se Rathových nejbližších spolupracovníků.

11.5.2015 v 20:47 | Karma: 28,81 | Přečteno: 843x | Diskuse| Ostatní

Věslav Michalik

Putinovo Rusko jako Hitlerovo Německo? Co říkají fakta!

Pro běžného člověka je celá ukrajinská krize pěkná bramboračka. Geopolitická hra mocností. Propaganda ze všech stran. Pravda a lež se stávají relativními pojmy. Naopak postoje a hodnocení jsou zcela vyhraněné. Má mít Evropa opravdu strach z Putinovského Ruska? Je zde nějaká paralela s vývojem v Německu po první světové válce? Co z toho plyne pro Česko?

3.8.2014 v 10:50 | Karma: 28,64 | Přečteno: 2012x | Diskuse| Politika

Věslav Michalik

Tajemství ztraceného Boeingu MH370

Je možné, aby se v dnešní době beze stop ztratilo ohromné letadlo, prošpikované elektronikou, s 239 lidmi na palubě? Ve věku informačních technologií a propojení všeho se vším. V době, kdy využíváme na každém kroku GPS satelity? V době, kdy výzvědné služby dokáži monitorovat každý náš krok? V době, kdy drony mohou zaútočit na opačné straně zeměkoule? V době všemožného špiclování, odposlechů a monitoringu?

14.3.2014 v 6:37 | Karma: 27,83 | Přečteno: 2217x | Diskuse| Společnost

Věslav Michalik

Hitler v Sudetech. Brežněv v Československu. Putin na Krymu.

Mocenské cíle jsou po staletí stejné - rozšířit a ochránit sféru vlivu. Mění se kulisy. Jména dobyvatelů. Jména obětí. Názvy dobývaných území. Základní principy zůstávají.

2.3.2014 v 8:13 | Karma: 23,76 | Přečteno: 852x | Diskuse| Společnost

Věslav Michalik

Moravec a Biľak. Když dva dělají totéž, není to totéž!

O kolaborantství s nacistickým a komunistickým režimem. O vlastizrádcích. O tom, jak složitě se (ne)vyrovnáváme s minulostí.

12.2.2014 v 16:12 | Karma: 23,59 | Přečteno: 1157x | Diskuse| Společnost

Věslav Michalik

Dva platy za poloviční práci. Hejtmani jsou jen špičkou ledovce!

Vnitrostranický boj v ČSSD znovu otevřel problematiku kumulace funkcí. Pozornost se především soustřeďuje na čtyři socialistické hejtmany, kteří jsou zároveň poslanci. Podrobnější analýza našeho zákonodárného sboru ukazuje, že hejtmani jsou jen dobře viditelnou špičkou ledovce kumulovaných funkcí. Ledovce, který bohužel proplouvá všemi politickými vodami.

10.2.2014 v 9:19 | Karma: 34,68 | Přečteno: 1731x | Diskuse| Politika

Věslav Michalik

Lustrace omezují už jen pár estebáků. Nejsou problémem dneška!

Ve sněmovně se diskutuje o zrušení lustračního zákona. Vedou se vášnivé diskuze o tom, zda se lustrace nepřežily, zda nejsou diskriminační, zda jsou seznamy přesné, zda ekonomická kontrarozvědka byla OK a naopak boj s vnitřním nepřítelem horší. Tyto jednotlivosti nejsou vůbec podstatné. Stejně tak jako není podstatné samotné zrušení lustračních zákonů.

6.2.2014 v 6:45 | Karma: 32,44 | Přečteno: 2660x | Diskuse| Společnost

Věslav Michalik

Rusko navrhuje nové dělení Evropy. Kam s Českem?

Už mnohokrát v minulosti se ruské impérium dokázalo s jinými impérií domluvit na rozdělení Evropy. Alexandr I. si rozdělil Evropu s Napoleonem. Stalin to zopakoval s Hitlerem. A po druhé světové válce v Jaltě Sovětský svaz s Británií a USA. Proč to nezkusit znovu?

3.2.2014 v 16:15 | Karma: 47,72 | Přečteno: 60366x | Diskuse| Politika

Věslav Michalik

Čeho se bojí starostové z ODS?

Máme po kongresu ODS. Máme nové tváře v jejim čele. Pravicový volič by měl mít novou naději. Slova jsou slova a činy jsou činy. Stačily dva dny k tomu aby se ukázalo, že cesta k otevřené a neklientelistické ODS bude ještě hodně dlouhá.

22.1.2014 v 16:55 | Karma: 32,79 | Přečteno: 2086x | Diskuse| Politika

Věslav Michalik

Potkal jsem kulaka, vesnického boháče, škůdce národa.

Dodnes žijí mezi námi. Nevíme o nich. Jejich příběhy jsou téměř zapomenuty. Pocit křivdy a nedůvěry je v nich a jejich dětech hluboce zakořeněný.

14.1.2014 v 11:15 | Karma: 36,48 | Přečteno: 2825x | Diskuse| Společnost

Věslav Michalik

Ferdinand Porsche nebo František Čuba. Jaký je v tom rozdíl?

O tom, jak lehce odsuzujeme ty "cizí". O tom, jak snadno přehlížíme poklesky těch "našich". O tom, jak těžce se vyrovnáváme s minulostí.

7.1.2014 v 6:50 | Karma: 35,94 | Přečteno: 2288x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2923x
Vzděláním jaderný fyzik, pragmatický optimista, starosta Dolních Břežan, člen STAN.