Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mohli nás varovat, ale neudělali to!!! Kdo nesdílí informace? Proč?

Včera jsem se podělil o zkušenost se selháním systému varování ze strany Povodí Vltavy, který pro desítky zcela konkrétních rodin v naši obci znamená zcela zbytečnou ztrátu majetku. O několik hodin později jsem zjistil, že situace je daleko horší, než jsem si myslel. Posuďte sami.  

Druhý den po povodni mi přišli vynadat, že jsem se na ně jako starosta vykašlal a nevaroval je včas. Sedl jsem tedy k počítači a popsal v mém včerejším příspěvku (http://veslavmichalik.blog.idnes.cz/c/346220/Mohli-nas-varovat-ale-neudelali-to.html) jak to vlastně probíhalo, dokud jsem toho plný. Dosud jsem se domníval, že hlavním problémem bylo, že nám Povodí neposkytovalo informace, predikce toho co udělají v nejbližších hodinách. Na jejich www stránkách byl k dispozici pouze aktuální stav. Podle těchto údajů se řídíme, vyhlašujeme stupně povodňové aktivity, rozhodujeme o případné evakuaci, ovlivńujeme majetky, lidské životy, a to doslovně. Nejen metafyzicky, ale zcela a prostě fyzicky. V extrémním případě to může být o bytí či nebytí.
Ve včerejším příspěvku jsem napsal "Jeden drobný nesoulad tu je. Silnice se zalila při nižším průtoku, než by odpovídalo číslům z minulých povodní." Kolegyně a kamarádka, starostka Vraného nad Vltavou, mi sdělila, že měla úplně stejný pocit. Jako kdyby voda byla při nižších průtocích výše než v minulosti. Říkali jsme si, že to možná bude budováním bariér v Praze, a tudíž menším rozlitím než před deseti roky, tudíž větším vzdutím.
Dnes zmizely ze stránek Povodí údaje o průtocích ve Vraném. Začali jsme se po tom pídit, protože to potřebujem k řízení našich povodňových aktivit. A ejhle. Data, která pro nás sloužila jako jediný podklad pro rozhodování byla dle ústního sdělení pracovníku Povodí špatná. Právě probíhá jejich "rekonstrukce" (co to znamená?). Nikdo neví, ve kterém okamžiku se lišila od skutečnosti a o kolik. Ale je jisté, že včera večer ten rozdíl byl neuvěřitelných 600 vteřinových kubíků. To je prosím rozdíl mezi tím, zda mám desetiletou, a nebo padesátiletou povodeň. To může být zcela reálně rozdíl mezi životem a smrtí.
Co z toho plyne? Příště se nesmím spoléhat na to, jaké průtoky mi ukazuje Povodí, ale musím hledat data z výše položených měřících bodů, sčítat, ověřovat zda to sedí. Ale neměl by to dělat někdo z Povodí? Někdo, kdo je za to opravdu placený a zodpovědný a k tomu účelu školený? Že měl? Ale stejně to asi dělat budu. Nechci riskovat, že se rozhodnu na základě jediných veřejně dostupných dat, a pak ta data někdo "rekonstruuje". Komu pak asi zůstane Černý Petr v případě, že to nedopadne nijak dobře?
No a tak jsem si vlastně řekl, proč nám někdo z krizového řízení státu v sobotu neřekl, že bude padesátiletá povodeň. Asi to nikdo nevěděl. Nejsem ani hydrolog, ani meteorolog. Ale ještě jsem nezapomněl násobit a dělit. Bohužel, jsem začal násobit a dělit až dnes (navedl mně k tomu můj soused Pepa). Povodí Vltavy má asi 27000 km2, na iDnes jsem se mohl ve víkendové předpovědi dočíst "od sobotního do nedělního rána srážky mezi 15 a 40 milimetry, na horách ojediněle až 70 milimetrů". Takže řekněme v průměru 35 milimetrů. To nám dává celkem 945 milionů kubíků vody. Běžně po dešti voda odteče během 4 dnů, to jest za 345600 vteřin. Takže v průměru mi poteče Vltavou 2734 kubíků za vteřinu. Jen tento jednoduchý, velmi hrubý výpočet by mi napověděl, že budeme mít velký problém. Bohužel jsem nepočítal včas a spoléhal na jiné. 
Tak se ptám. Opravdu mám při každé větší tlakové níži počítat možný úhrn srážek a hrubě modelovat povodňový stav? Neměl by to dělat někdo jiný? Někdo, kdo je za to opravdu placený, zodpovědný a k tomu školený? Měl?
Ale stejně to dělat budu. Po letošní zkušenosti určitě.

Autor: Věslav Michalik | středa 5.6.2013 7:00 | karma článku: 37,36 | přečteno: 2808x
  • Další články autora

Věslav Michalik

Otevřete školy

Otevíráme obchody, divadla, kina, ale školy jen tak naoko. Podle schválených pravidel to je spíše hlídání dětí z prvního stupně. Je to chyba. Pět argumentů proč školy otevřít.

3.5.2020 v 11:19 | Karma: 20,57 | Přečteno: 684x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Věslav Michalik

Virus strachu

Pokud se člověk cítí ohrožen, pokud jde o jeho přežití, pokud má strach, pak je velmi snadno manipulovatelný. Dá se snadno přesvědčit, že se musí pro své přežití něčeho vzdát.

2.5.2020 v 7:34 | Karma: 19,43 | Přečteno: 549x | Diskuse| Společnost

Věslav Michalik

Deficit 300 miliard. Není to málo?

Vláda oznámila, že plánuje deficit 300 miliard Čtyřicet miliard byl původní schodek, 140 miliard je výpadek příjmů. Zbylých 120 miliard by tak mohlo jít na stimulační opatření pro podporu ekonomiky.

25.4.2020 v 19:22 | Karma: 14,47 | Přečteno: 676x | Diskuse| Ekonomika

Věslav Michalik

Covid19. Svět na křižovatce? A nebo příležitost?

Zákaz vycházení nebo karanténu mají země, které vytvářejí polovinu světového HDP a žije v nich třetina světové populace. Podle International Labour Organization je ztrátou zaměstnání ohroženo 1,25 miliardy lidí.

19.4.2020 v 11:58 | Karma: 9,47 | Přečteno: 257x | Diskuse| Ekonomika

Věslav Michalik

Bublina jménem Covid 19

S tou nemocí je to nějaké zapeklité. Před deseti dny jsem na své FB stránce zveřejnil níže uvedený text. Zdá se mi, že je pořád o čem přemýšlet. Do jaké míry je celá situace kolem Covid 19 bublinou?

16.4.2020 v 7:40 | Karma: 23,76 | Přečteno: 893x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2923x
Vzděláním jaderný fyzik, pragmatický optimista, starosta Dolních Břežan, člen STAN.